Μετά την προώθηση της συμφωνίας, που τελεί υπό την έγκριση του ΣτΕ, για την παραχώρηση του Αστέρα Βουλιαγμένης στη Jermyn Real Estate IV, των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και του ΟΛΠ, έρχεται, ίσως, η ώρα του Ελληνικού; Η απάντηση στο κρίσιμο αυτό ερώτημα δεν είναι εύκολη, καθώς, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η προώθηση των διαδικασιών αξιοποίησης της έκτασης των 6,2 χιλιάδων στρεμμάτων του πρώην διεθνούς αεροδρομίου είναι καταρχήν πολιτικό ζήτημα.
Και μπορεί η διαδικασία πώλησης του ΟΛΠ να περιορίστηκε στις ετεροχρονισμένες αντιδράσεις του υπουργού Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα, ωστόσο η υπόθεση “Ελληνικό” έχει πολύ μεγαλύτερο πολιτικό κόστος.
Εννέα μήνες
Σε κάθε περίπτωση, σήμερα το μεγαλύτερο έργο ανάπλασης ακίνητης περιουσίας βρίσκεται αντιμέτωπο με μία πραγματικότητα δύσκολα διαχειρίσιμη. Από τις 14 Νοεμβρίου 2014, δηλαδή, οπότε το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων υπέγραψε με την Lamda Development τη σύμβαση παραχώρησης, η πρόοδος του έργου είναι πενιχρή, εάν όχι ανύπαρκτη. Την ίδια στιγμή, η σημερινή κατάσταση είναι παντελώς διαφορετική συγκριτικά με μόλις πριν από ενάμιση χρόνο. Τότε το χρονοδιάγραμμα για έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών μέσα στη φετινή χρονιά θεωρούνταν εφικτό, με το στόχο αυτό να καθίσταται, πλέον, ανεδαφικός.
Όλα αυτά, όταν η σύμβαση προβλέπει ότι μέσα σε εννέα μήνες, δηλαδή μέχρι το φετινό Νοέμβριο θα πρέπει να έχει λάβει χώρα σειρά αναβλητικών αιρέσεων, των οποίων η έγκαιρη υλοποίηση βρίσκεται στο πεδίο ευθύνης του Δημοσίου. Τι αναμένεται, πλέον, να συμβεί; Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, σε πρώτη φάση το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να προχωρήσει στην παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας, ενώ δεν αποκλείεται να απαιτηθεί η “ανανέωση” της συμφωνίας με την Lamda Development, διαδικασία αντίστοιχης αυτής που πραγματοποιήθηκε για τον Αστέρα Βουλιαγμένης.
Επίσης, αυτή τη φορά, στο χρονικό διάστημα που θα μεσολαβήσει μέχρι να εκπνεύσει η (ενδεχόμενη) παράταση, θα πρέπει να πραγματοποιηθούν επιτυχώς οι αναβλητικές αιρέσεις, δηλαδή:
– η επεξεργασία και κύρωση από τη Βουλή της σύμβασης παραχώρησης
– η κατάρτιση σχεδίου ολοκληρωμένης ανάπτυξης (ΣΟΑ) και η έγκρισή του δια προεδρικού διατάγματος
– η έκδοση των υπουργικών αποφάσεων που απαιτούνται για την εφαρμογή του σχεδίου ολοκληρωμένης ανάπτυξης και
– η διενέργεια ανεξάρτητου δημόσιου διαγωνισμού για τη χορήγηση άδειας καζίνο.
Αφότου πραγματοποιηθούν τα παραπάνω, θα γίνει εφικτό το οικονομικό κλείσιμο, δηλαδή, η μεταβίβαση των μετόχων της Ελληνικό Α.Ε., η πληρωμή της πρώτης δόσης ύψους 300 εκατ. ευρώ και η καταβολή εγγυητικής επιστολής υπολοίπων δόσεων.
Να σημειωθεί ότι το τίμημα που θα καταβάλει σταδιακά η Lamda Development ανέρχεται σε 915 εκατ. ευρώ, ενώ, σε βάθος, χρόνου θα υλοποιηθούν επενδύσεις άνω των 8 δισ. ευρώ. Πρόκειται για κεφάλαια που, δεδομένων των σημερινών συνθηκών, θα αργήσουν να επενδυθούν με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις προοπτικές ανάπτυξης της οικονομίας.
Του Δ. Δελεβέγκου
Πηγή: capital.gr