Αποτελεί πρόβα τζενεράλε για φοιτητές και μαθητές να ασχοληθούν με τα προβλήματα της περιοχής τους
Της Ιωαννας Φωτιαδη
Παρασκευή απόγευμα και οι διεργασίες στο Δημοτικό Συμβούλιο της Νέας Φοινίκης είναι έντονες. Τα προς συζήτηση θέματα είναι ακανθώδη: ανέγερση τεμένους, διαχείριση σκουπιδιών, πεζοδρόμηση κεντρικού δρόμου, με συνέπεια η σύγκρουση απόψεων να είναι εκκωφαντική. Το τέμενος «διχάζει». Αποφασίζεται η αδειοδότηση λειτουργίας του, αλλά οδηγεί στην παραίτηση τέσσερα άτομα. Η δημοφιλής δήμαρχος, Μαρία Γαβριέλλα Αναγνωστοπούλου, έρχεται συχνά σε αντιπαράθεση με τον παιδικό της φίλο και σημερινό πρόεδρο των εργαζομένων, Χρήστο Κωνσταντή.
Ολα αυτά θα μπορούσαν να διαδραματίζονται σε οποιαδήποτε συνεδρίαση δημοτικού συμβουλίου. Η Νέα Φοινίκη, ωστόσο, αποτελεί αποκύημα της φαντασίας του Επιστημονικού Ομίλου Νέων Πολιτικών Επιστημόνων, που υπό την αιγίδα του Δήμου Νέας Σμύρνης διοργάνωσε την πρώτη προσομοίωση Δημοτικού Συμβουλίου για φοιτητές και αριστούχους μαθητές σε πραγματικό χωροχρόνο. «Συσκεπτόμασταν κάθε μέρα εδώ και ένα χρόνο, ώστε να δημιουργήσουμε σαν σκηνοθέτες ένα αληθοφανές σκηνικό, που να προσομοιάζει στην ελληνική πραγματικότητα», λέει στην «Κ» η νεαρή δήμαρχος, μέλος της οργανωτικής επιτροπής. «Η Φοινίκη, π.χ., έχει το μέγεθος της Πάτρας, αλλά συγκεντρώνει τα προβλήματα των περισσότερων ελληνικών πόλεων». Και οι φανταστικές παρατάξεις, όμως, ηχούν οικείες, «ένωση πολιτών», «φιλελεύθερη κίνηση πολιτών», «αριστερή πρωτοβουλία», «πράσινη πόλη».
Οι περίπου 50 συμμετέχοντες, φοιτητές οι περισσότεροι, έχουν εμπειρία σε διαδικασίες λήψης πολιτικών αποφάσεων. «Εχω συμμετάσχει πολλές φορές σε προσομοιώσεις συνεδριάσεων του ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου», αναφέρει η 23χρονη δήμαρχος, μεταπτυχιακή φοιτήτρια στις Πολιτικές Επιστήμες. Λίγο παραπέρα, άλλωστε, παρακολουθούν τη συνεδρίαση δύο 16χρονοι μαθητές, έτοιμοι να διακόψουν τη συνεδρίαση ως διαμαρτυρόμενοι πολίτες. Η Κατερίνα Πρίντζου και ο Νίκος Γκαρούτσος από το 6ο Λύκειο Ν. Σμύρνης, που κέρδισε στον περσινό Διαγωνισμό Ρητορικής, δεν μοιάζουν να υπολείπονται σε επιχειρήματα από τους μεγαλύτερους συνομιλητές τους. «Κάθε Σαββατοκύριακο η ομάδα μας με τρεις καθηγήτριες, που μας μύησαν στην τέχνη της ρητορικής, προπονείται» εξηγεί ο Νίκος· «μας δίνουν ένα θέμα και σε 20 λεπτά καλούμαστε να έχουμε αναπτύξει μια δυνατή επιχειρηματολογία». Ιδιαίτερη πρόκληση προκύπτει από τους «κόντρα ρόλους». «Εκεί οφείλεις να μπεις στη θέση του άλλου, να αντιπαρέλθεις τις δικές σου πεποιθήσεις, σε τέτοιο βαθμό που μπορεί να μεταπεισθείς ο ίδιος στο τέλος» περιγράφει η Κατερίνα. Προκειμένου να μπορέσουν να πείσουν τους κριτές, «ενημερώνομαι καθημερινά ανατρέχοντας σε διαφορετικές πηγές, ενώ ξεφυλλίζω συχνά το λεξικό για να εμπεδώσω έννοιες», ομολογεί ο Νίκος.
«Η κινητήριος δύναμη για να ασχοληθούμε με τις πολιτικές διεργασίες δεν είναι τόσο οι σπουδές, όσο η ίδια η κρίση στην Ελλάδα» διευκρινίζει η δήμαρχος. «Η εξοικείωση με τους θεσμούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι ακόμα σημαντικότερη» σημειώνει η ίδια. «Προσωπικό μου όραμα είναι να καθιερώσουμε την προσομοίωση», συμπληρώνει ο κ. Γιώργος Κρικρής, δημοτικός σύμβουλος στη Ν. Σμύρνη και «ψυχή» της πρωτοβουλίας.
Τι να σημαίνουν, άραγε, όλα αυτά για το μέλλον της πολιτικής; «Στη Βουλή ακούμε πομπώδεις λέξεις χωρίς ουσία, διακρίνουμε περισσότερο ύφος παρά ήθος», σχολιάζουν οι μαθητές. Στην προσομοίωση, «η αμεσότητα και τα επιχειρήματα που χρησιμοποιήθηκαν ήταν στοχευμένα και γι’ αυτό προέκυψαν κατά την ψήφιση ομοφωνίες», καταλήγει ο Αλέξανδρος Λευτεράτος, μέλος της οργανωτικής επιτροπής. Η προσομοίωση τελείωσε, βρίσκοντας τους συμμετέχοντες αγκαλιασμένους, καθώς είχαν διαχωρίσει τους ρόλους και τις διαφορές τους από τις προσωπικές τους σχέσεις.