Eυέλικτα μοντέλα εργασίας αναζητούν οι επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα με κεντρικό άξονα την τηλεργασία προκειμένου να επιτύχουν δύο στόχους:
- να ικανοποιήσουν τους εργαζόμενους οι οποίοι επιθυμούν τη συνέχιση της τηλεργασίας που καθιερώθηκε στην πανδημία, ιδίως μετά το άνοιγμα των σχολείων και
- να εξασφαλίσουν την αποδοτικότητα με την εξ αποστάσεως εργασία καθώς απαιτείται αλλαγή εταιρικής κουλτούρας και εκπαίδευση των στελεχών.
Το νόμος προβλέπει τη δυνατότητα τηλεργασίας κατ΄ελάχιστο ποσοστό 20% του προσωπικού που μπορεί να απασχοληθεί εξ αποστάσεως στον ιδιωτικό τομέα. Όπως υπολογίζεται με βάση τα ειδικά έντυπα που υποβάλλουν υποχρεωτικά οι εταιρίες στο πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ για να δηλώσουν τους τηλεργαζόμενους το ποσοστό σήμερα υπερβαίνει το 25% και αφορά κυρίως επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών και τεχνολογίας αλλά και επιχειρήσεις με εμπορικές δραστηριότητες.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι πριν από την πανδημία η χώρα μας ήταν προτελευταία στην ΕΕ στην εφαρμογή της τηλεργασίας με ποσοστό 2% ενώ στην τελευταία θέση βρισκόταν η Ιταλία με ποσοστό 1%.
Οι εταιρίες αναζητούν τα νέα υβριδικά μοντέλα που θα καθιερώσουν στο άμεσο μέλλον προκειμένου να αξιοποιήσουν τις θετικές πλευρές της τηλεργασίας και να περιορίσουν τις αρνητικές.
Σχεδόν όλες οι ελληνικές εταιρίες μελετών και έρευνας συνεχίζουν να απασχολούν με τηλεργασία εδώ και ενάμισι χρόνο ομάδες ερευνητών και προγραμματιστών ενώ άλλες εταιρίες παροχής υπηρεσιών εφαρμόζουν το μοντέλο, τρεις ημέρες δουλειά εξ αποστάσεως και δύο ημέρες με φυσική παρουσία, προκειμένου να μη παραγραφεί εντελώς η έννοια « γραφείο» από το μυαλό των εργαζόμενων.
Φαίντεται ότι το κίνημα των εργαζομένων με σύνθημα «δουλεύω εξ αποστάσεως» από το σπίτι η από τις διακοπές έχει πάρει τέτοιες διαστάσεις που οι εταιρείες σε πολλές χώρες του εξωτερικού καλούνται να αναζητήσουν κίνητρα για να τους γυρίσουν πίσω στα γραφεία.
Το Διεθνές Γραφείο Εργασίας (ILO) αναφέροντας καλές πρακτικές από όλο τον κόσμο, δίνει έμφαση για παράδειγμα σε εταιρία της Νέας Ζηλανδίας που έχει εφαρμόσει τις λεγόμενες «συνομιλίες ηγετών», όπου οι ηγέτες κάθε ομάδας αποσοβούν τις κρίσεις και συλλέγουν σχόλια από το προσωπικό που τηλεργάζεται ενώ προωθεί ευέλικτο μοντέλο για την μετά covid- εποχή όπου το ένα τρίτο του εργατικού δυναμικού θα χρησιμοποιεί τηλεργασία 2 ή 3 ημέρες την εβδομάδα.
Ανάλογα σχέδια καταστρώνουν και οι ελληνικές εταιρίες αν και ομολογούν ότι όλα στην Ελλάδα συμβαίνουν με χρονοκαθυστέρηση και θα πάρει χρόνο να ενεργοποιήσουν τις νέες μεθόδους προκειμένου να επιτύχουν αποδοτικότητα εντός της επιχείρησης.
Ορισμένες από τις νέες μεθόδους στήριξης των τηλεργαζομένων που επεξεργάζονται οι εταιρείες είναι:
- Εκπαίδευση των στελεχών ώστε να αποκτήσουν νέες δεξιότητες για να διοικούν από απόσταση και να παροτρύνουν τους υπαλλήλους.
- Ανάθεση καθηκόντων σε ανθρώπους «κλειδιά» οι οποίοι θα κάνουν mentoring, θα παρακινούν, θα ακούν και θα λύνουν τα προβλήματα που δημιουργούνται.
- Εβδομαδιαία μίνι- εκπαιδευτικά on line σεμινάρια
- Ομάδες on line συζήτησης για θέματα εκτός αντικειμένου εργασίας
Το ζητούμενο για τις επιχειρήσεις που προσπαθούν να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα είναι να κτιστεί εμπιστοσύνη με τους τηλεργαζόμενους και να παραμείνει ζωντανό το όραμα της εταιρικής κουλτούρας.
Aπό την πλευρά των τηλεργαζόμενων εγείρονται πολλές ενστάσεις για το κατά πόσο θα μπορούν οι επιθεωρητές του ΣΕΠΕ να ελέγξουν την εφαρμογή των νέων διατάξεων προκειμένου να μην είναι « καλωδιωμένοι» επί 18 ώρες- όπως καταγγέλλουν εργαζόμενοι στη ΓΣΕΕ– και να μπορέσουν να εξισορροπήσουν την επαγγελματική με την οικογενειακή ζωή.
Υπενθυμίζουμε ότι με τον πρόσφατο εργασιακό νόμο υιοθετείται νέο καθεστώς για την τηλεργασία το οποίο όπως τονίζει ο υπουργός εργασίας Κ. Χατζηδάκης είναι πρωθύστερο από το ευρωπαϊκό. Βασικές ρυθμίσεις είναι η τήρηση ωραρίου εργασίας, το δικαίωμα στην αποσύνδεση ,η επιβάρυνση του εργοδότη με το κόστος του εξοπλισμού καθώς και η προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Πηγή:imerisia.gr