Το δικαίωμα ψήφου είναι το δικαίωμα του εκλέγειν στις πολιτικές εκλογές. Στις περισσότερες αντιπροσωπευτικές δημοκρατίες, όσοι κατέχουν δικαίωμα ψήφου -συνήθως όσοι βρίσκονται στην κατάλληλη ηλικία ψήφου-, μπορούν να ψηφίσουν σε εκλογές εκπροσώπους. Ψηφοφορία χορηγείται στους πολίτες όταν έχουν συμπληρώσει την ηλικία ψήφου.
Στην Ελλάδα δικαίωμα ψήφου διατηρούν όσοι Έλληνες πολίτες έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους και είναι εγγεγραμμένοι σε εκλογικούς καταλόγους ενός δήμου ή της χώρας, εφόσον δεν στερούνται του δικαιώματος του εκλέγειν.
Οι νέοι βλέπουν την ψήφο περισσότερο ως επιλογή παρά ως καθήκον ή ως προνόμιο. Οι ενεργοί πολιτικά κινητοποιούνται συνήθως υπέρ ενός σκοπού ή ενός αιτήματος, παρά υπέρ κάποιου κόμματος. Οι πολιτικοί απευθύνονται όλο και περισσότερο προς τους μεγαλύτερους σε ηλικία όχι μόνο επειδή εκείνοι είναι πιθανότερο ότι θα ψηφίσουν, αλλά και επειδή συνθέτουν ένα όλο και μεγαλύτερο τμήμα του εκλογικού σώματος. Πολλοί νέοι θεωρούν ότι δεν έχουν να κερδίσουν τίποτα ψηφίζοντας. Δεν είναι, λοιπόν, έκπληξη που πολλοί από αυτούς γυρνούν την πλάτη στις κάλπες.
Ωστόσο οι εποχές έχουν πλέον αλλάξει, η ενημέρωση είναι πολύπλευρη, οι πηγές πληροφόρησης πολλές και προσβάσιμες από όλους μέσω του διαδικτύου γεγονός που ευνοεί κυρίως τους ηλικιακά νεότερους ψηφοφόρους. Η συμμετοχή λοιπόν στις εκλογές των νέων από την ηλικία των 17 είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητη, αφού αυτοί άλλωστε είναι οι μελλοντικοί πολίτες, στην πολιτική άποψη των οποίων βασίζεται η διαμόρφωση του πολιτικού σκηνικού και της δημοκρατίας τα επόμενα χρόνια.
Αυτό που πρέπει να συμβεί είναι να προετοιμάζουμε τους εφήβους , να τους εκπαιδεύουμε ώστε να γίνονται σωστοί και λογικοί πολίτες. Η εκπαίδευση αυτή δεν είναι κάτι που γίνεται μόνο στις τάξεις του Λυκείου, αλλά ξεκινάει από τις πολύ μικρότερες ηλικίες, ακόμα και από το νηπιαγωγείο. Μαθήματα σχετικά με την κοινωνική και πολιτική αγωγή πρέπει σήμερα να θεωρούνται από τους μαθητές (και από τους καθηγητές) ευκαιρία για περαιτέρω γνώση όσον αφορά την πολιτική ιστορία της χώρας μας, , αλλά και για το πώς λειτουργεί μια δημοκρατική κοινωνία. Ο διάλογος με επιχειρήματα, οι συνεργατικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων, η έννοια του πολίτη με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του, η συνεργασία, η ανάληψη ευθυνών και συγκεκριμένων ρόλων είναι κάποια μόνο από τα χαρακτηριστικά μιας κοινωνίας που εφαρμόζει τις δημοκρατικές αρχές, και μπορούν κάλλιστα να εφαρμοστούν και μέσα σε μια σχολική τάξη. Το να «μπαίνουν» στην κοινωνία νέοι, συνειδητοποιημένοι πολίτες, μόνο θετικό μπορεί να είναι για το συλλογικό καλό.
Η χαμηλότερη ηλικία ψήφου θα δυναμώσει τη φωνή των νέων και θα δώσει το μήνυμα ότι Η ψήφος στα 17 θα βοηθήσει ώστε οι νέοι πολίτες να γίνουν μέλη της δημόσιας ζωής. Και, πάνω απ’ όλα, θα βοηθήσει ώστε η αυξημένη συμμετοχή των ψηφοφόρων να εγγυάται τη ζωτικότητα της δημοκρατίας.