Είσαι σίγουρος ότι ξέρεις ποιον ψηφίζεις; Νομίζεις ότι οι πολιτικοί που συμπαθείς ή αντιπαθείς σε έχουν δυσαρεστήσει ή δεν ανταποκρίνονται απλά στο τρόπο ζωής σου και τις αντιλήψεις που έχεις διαμορφώσει; Μία έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ο.Π.Α., πρώην ΑΣΟΕΕ) έρχεται να σου δώσει απάντηση στα ερωτήματα που σε απασχολούν.
Ποιανού κόμματος ψηφοφόρου το προφίλ έχεις χωρίς να το ξέρεις; Με ποιον πολιτικό αρχηγό συμφωνείς και διαφωνείς χωρίς να το ξέρεις; Αυτές είναι μερικές από τις ερωτήσεις που θα απαντήσεις με τη βοήθεια της έρευνας που διεξάγουν η επίκουρη καθηγήτρια μάρκετινγκ στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Άννα Ζαρκάδα και την ερευνήτρια Φιλία Γεωργουδή.
Η συγκεκριμένη έρευνα δεν έχει καμία σχέση με ό, τι έχει γίνει επιστημονικά στην Ελλάδα. Φιλοδοξεί να ενσωματώσει σε ένα ενιαίο θεωρητικό κι ερευνητικό πλαίσιο θεωρίες που έως τώρα έχουν αξιοποιηθεί χωριστά για την Πολιτική, την Οικονομική και την Επιστήμη του Μάρκετινγκ.
Τόσο στην Ελληνική, όσο και στη διεθνή Βιβλιογραφία του Πολιτικού Μάρκετινγκ, της μελέτης της Εκλογικής/ Πολιτικής Συμπεριφοράς, ακόμη και της Οικονομικής θεώρησης της Πολιτικής (ορθολογική συμπεριφορά ψηφοφόρων, ωφελιμότητα… κλπ) ο τρόπος αντιμετώπισης του εν λόγω ζητήματος είναι «εγκλωβισμένος» στα επιστημονικά στεγανά. Έτσι, απουσιάζει μία πληρέστερη εξέτασή του, προκειμένου να εξαλειφθεί το ποσοστό ανακρίβειας που συνεπάγονται από τη φύση τους οι Κοινωνικές Επιστήμες.
Το ερευνητικό αυτό σχέδιο έχει ως στόχο τη «σκιαγράφηση» του δημογραφικού και του πολιτικού προφίλ του Έλληνα ψηφοφόρου για κάθε υφιστάμενο πολιτικό αρχηγό χωριστά. Το ερωτηματολόγιο έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο, ώστε τα αποτελέσματα που θα διεξαχθούν να δίνουν απάντηση στα εξής ερωτήματα:
1. Ποιο είναι το δημογραφικό προφίλ του ψηφοφόρου του κάθε κόμματος; (ηλικία, φύλο, οικονομική κατάσταση)
2. Ποιο είναι το πολιτικό προφίλ του ψηφοφόρου του κάθε κόμματος; (Είναι ενημερωμένος για την πολιτική; Είναι πραγματικά καθοδηγητής γνώμης ή θεωρεί τον εαυτό του ως τέτοιο; Πόσο στ’ αλήθεια ενημερωμένος είναι για τα προτάγματα των πολιτικών αρχηγών; Αλλάζει –έστω και στιγμιαία την πρόθεση ψήφου του; Εμπιστεύεται την απόφασή του; Και τελικά πόσο εμπιστεύεται τον κάθε πολιτικό αρχηγό;)
3. Ποια είναι η διαφορά μεταξύ του πώς ο ψηφοφόρος αντιλαμβάνεται τον εαυτό του και του πώς είναι στην πραγματικότητα; Επηρεάζει αυτό την ψήφο του;
4. Τα πολιτικά σλόγκαν είναι ικανά να διαφοροποιήσουν τα πολιτικά κόμματα στη συνείδηση των ψηφοφόρων; Μήπως τελικά τα περισσότερα μοιάζουν μεταξύ τους, τόσο εννοιολογικά, όσο κι από άποψη ρητορικής;
Η έρευνα περιλαμβάνει τέσσερα μέρη: στο πρώτο καλείστε να απαντήσετε σε κάποιες ερωτήσεις για να δημιουργηθεί το δημογραφικό σας προφίλ. Στο δεύτερο μέρος πρέπει να απαντήσετε σε κάποιες ερωτήσεις για να σχηματιστεί το πολιτικό σας προφίλ. Στο τρίτο μέρος ήρθε η ώρα για παιχνίδι, καλείστε να διαλέξετε ποιες πολιτικές ρήσεις σας εκφράζουν ανακαλύπτοντας μετά ποιος πολιτικός τις έχει πει. Θα μείνετε έκπληκτοι με τα αποτελέσματα. Στο τέταρτο μέρος θα κληθείτε να απαντήσετε αν γνωρίζατε την αντιστοιχία με τα αποτελέσματα και αν σας άλλαξε η γνώμη.
ΠΡΟΣΟΧΗ ΟΜΩΣ:
Η έρευνα αυτή πρέπει να αντικατοπτρίζει με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια την αλήθεια. Δεν αποτελεί δημοσκόπηση. Γι’ αυτό, είναι πολύ βασικό να συμπληρωθεί από μη- μέλη πολιτικών κομμάτων, ώστε να δημιουργηθεί σαφής εικόνα. Δεν είναι επίδειξη ισχύος της δύναμης ενός κόμματος. Για να προσεγγιστεί η αλήθεια και να διεξαχθούν σωστά και αξιοποιήσιμα συμπεράσματα, πρέπει να διαφυλαχθεί ο αντικειμενικός κι επιστημονικός χαρακτήρας της.
(Όλες οι ερωτήσεις του ερωτηματολογίου, όπως και η διαδραστική οθόνη του 3ου μέρους, είναι υποχρεωτικές. Οι ερωτώμενοι δεν μπορούν να προχωρήσουν στις επόμενες ή στην ολοκλήρωσή του, εάν δεν τις έχουν απαντήσει όλες.)
Για να τεστάρετε τον εαυτό σας και να βοηθήσετε μία πολύτιμη έρευνα μπείτε εδώ:
https://docs.google.com/forms/d/1KQQRergJW5IdlvNW2tpLTId7W2WiizKYR1KwF0W37Qo/viewform?embedded=true