Όλο και περισσότερα γίνονται τα ζευγάρια στη χώρα μας, τα οποία επιλέγουν τον πολιτικό γάμο. Όπως φαίνεται και στο άρθρο της ‘Καθημερινής’, ο πολιτικός γάμος λόγω της οικονομικής κρίσης και της απόρριψης παλαιότερων στερεότυπων από τα νέα ζευγάρια, κερδίζει συνεχώς έδαφος. Από την τελετή επωφελούνται και οι Δήμοι, καθώς οι περισσότεροι, μέσω ειδικών τελών, εισπράττουν ένα σημαντικό ποσό. Το φαινόμενο της αύξησης του αριθμού των ζευγαριών, τα οποία καταφεύγουν σε πολιτικό γάμο παρατηρείται και στη Νέα Σμύρνη. Χαρακτηριστικό στοιχείο είναι πως κάθε Πέμπτη στο Δημαρχείο της πόλης μας πραγματοποιούνται δύο με τρείς γάμοι κατά μέσο όρο! Τα σύγχρονα ζευγάρια προσπαθούν να τελέσουν τη σημαντικότερη μέρα της ζωής τους όσο δυνατόν πιο γρήγορα, οικονομικά και απλά γίνεται. Σημάδι των καιρών που ζούμε ή αλλαγή νοοτροπίας για τους ορθόδοξους –μέχρι πρότινος βαθειά θρησκευόμενους- Έλληνες; Σε κάθε περίπτωση, η πραγματικότητα δείχνει πως ο δρόμος προς το Δημαρχείο ανοίγει όλο και περισσότερο για τους δημότες της πόλης μας.
‘Περισσότερα ζευγάρια περνούν βέρες πλέον στο δημαρχείο. Ακόμα και στην επαρχία ο πολιτικός γάμος κερδίζει έδαφος έναντι του θρησκευτικού.
Στροφή στον πολιτικό γάμο πραγματοποιούν τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες, σαν αποτέλεσμα κυρίως της οικονομικής κρίσης και της λιτότητας.
Σύμφωνα με την “Καθημερινή”, όπως δείχνουν τα πρώτα στοιχεία που συνελέγησαν από μεγάλους δήμους της Αττικής, αλλά και άλλα που είδαν το φως της δημοσιότητας από την επαρχία, οι πολιτικοί γάμοι αυξάνονται τα τελευταία χρόνια σε αριθμό, την ώρα μάλιστα που ο συνολικός αριθμός των γάμων μειώνεται. Έτσι, οι πολιτικοί γάμοι σε πολλούς δήμους υπερτερούν ήδη των θρησκευτικών.
Στα μέσα της δεκαετίας του ’90 τα ζευγάρια που επέλεγαν τον πολιτικό γάμο ήταν πολύ λίγα. Για να φορέσουν βέρες στο δημαρχείο προσέφευγαν κυρίως ζευγάρια που επείγονταν για διάφορους λόγους, άνθρωποι με διαφορετική θρησκευτική πίστη, ή που για λόγους συνείδησης και ιδεολογίας (άθεοι κ.λπ.) δεν επιθυμούσαν να παντρευτούν ενώπιον ιερέα.
Η εικόνα αυτή έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια, όπου πλέον οι πολιτικοί γάμοι γίνονται κατά εκατοντάδες και διεκδικούν το προβάδισμα σε σχέση με τους θρησκευτικούς.
Στον Δήμο Αθηναίων υπερδιπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2003 – 2004, όταν γίνονταν περίπου 300 και τα τελευταία δύο χρόνια ξεπερνούν τους 600. «Στον Πειραιά ο αριθμός των πολιτικών γάμων έχει ανέβει και σταθεροποιήθηκε σε υψηλά νούμερα σε σχέση με παλαιότερα», λέει στην «Κ» ο κ. Παναγιώτης Κουβάτσος, πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου.
Στον Δήμο Ηλιούπολης οι πολιτικοί γάμοι ήδη αποτελούν την πλειονότητα των τελεσθέντων τα δύο τελευταία έτη. Τους 600 ετησίως έχουν φτάσει οι πολιτικοί γάμοι και στον Δήμο Περιστερίου, υπερτερώντας των θρησκευτικών. Σημαντική αύξηση έχουν και στον Δήμο Νέας Ιωνίας.
Δεν πρόκειται μόνο για φαινόμενο της πρωτεύουσας. Και στην επαρχία, εκεί που πιο δύσκολα ξεπερνιούνται ήθη και παραδόσεις, οι πολιτικοί γάμοι αυξάνονται δυναμικά. Στον νομό Σερρών διπλασιάστηκαν και ξεπέρασαν τους θρησκευτικούς πέρυσι. Το ίδιο και στους δήμους της Βόρειας Εύβοιας.
Ποιοι είναι οι βασικοί λόγοι αυτής της στροφής; Όλα δείχνουν ότι βασική αιτία είναι η οικονομική δυσπραγία πολλών ζευγαριών, που δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τα καθόλου αμελητέα έξοδα μιας τελετής σε εκκλησία, με πλήθος καλεσμένων.
«Σίγουρα, οι οικονομικοί λόγοι έχουν βαρύνουσα σημασία στην επιλογή του δημαρχείου», λέει στην «Κ» η κ. Κοντοσταθάκου, αντιδήμαρχος του Δήμου Αθηναίων. «Υπάρχουν όμως και άλλες αιτίες, όπως ότι πολλά ζευγάρια επείγονται να παντρευτούν γιατί υπάρχει εγκυμοσύνη», συμπληρώνει.
Όπως μας περιγράφει, αρκετοί γάμοι τελούνται με ελάχιστο κόσμο. Τρεις στους δέκα γίνονται μόνο με την παρουσία των δύο μαρτύρων, ενώ μόνο δύο στους δέκα έχουν αρκετούς καλεσμένους.
«Εάν κάποιο ζευγάρι έχει πρόθεση να καλέσει αρκετό κόσμο και να προσφέρει και ένα ποτό, φροντίζουμε να γίνει αυτός ο γάμος τελευταίος, έτσι ώστε να υπάρχει άνεση χρόνου», συμπληρώνει. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η πλειονότητα όσων πραγματοποιούν πολιτικό γάμο είναι ελληνικής καταγωγής, δεν υπάρχουν δηλαδή θέματα διαφορετικών θρησκευτικών δοξασιών.
Πόσο κοστίζει όμως ένας πολιτικός γάμος;
Ο κάθε μελλόνυμφος πρέπει να βγάλει άδεια γάμου, κόστους 18 ευρώ, 36 ευρώ το ζευγάρι. Ακόμη, τα τελευταία χρόνια πολλοί δήμοι έχουν επιβάλει ένα τέλος γάμου, για την τελετή. Το ποσό ποικίλλει από δήμο σε δήμο και συχνά δεν είναι ευκαταφρόνητο. Στο Περιστέρι είναι 30 ευρώ, ενώ στον Δήμο Αθηναίων 75 εάν είναι και οι δύο μελλόνυμφοι δημότες και 100 σε διαφορετική περίπτωση (έχει θεσπιστεί από το 2003, επί δημαρχίας Ντ. Μπακογιάννη).
Στην Ηλιούπολη το τέλος είναι 100 ευρώ, ενώ στον Πειραιά οι γάμοι γίνονται δωρεάν, εκτός από το απόγευμα του Σαββάτου, που κοστίζουν 150 ευρώ. Πολλοί δημότες διαμαρτύρονται για το τέλος γάμου θεωρώντας υποχρέωση του δήμου να τους παντρεύει (και όχι άδικα). Δεν λείπει ακόμα και η έρευνα… αγοράς, για να βρουν το πιο φθηνό δημαρχείο!
Οι δημοτικές αρχές από την πλευρά τους απαντούν ότι υπάρχουν έξοδα που πρέπει να καλυφθούν (φώτα, καθαρίστρια κ.λπ.). «Ο δήμος παρέχει μια πολύ ωραία αίθουσα, στο Πνευματικό Κέντρο, με στολισμό λουλουδιών και συνοδεία πιάνου», λέει η κ. Κοντοσταθάκου. Πάντως, πολλοί δήμοι, δεν έχουν θεσμοθετήσει ακόμα τέλος γάμου.’
Προέλευση άρθρου: NewsIt.gr